• 1
  • 2
  • 3
%%s
%%s
%%s

Pallo hukassa – oirehtiiko työyhteisösi I?

Minna Vitikainen & Antti Suvanto

 

Hyvät tavat tarvitsevat tuekseen muiden hyviä tapoja. (Ralph Waldo Emerson)

 

Kuten yksilöt, myös työyhteisöt ovat keskenään erilaisia. Kun yhdessä työyhteisössä keskustellaan asioista avoimesti ja nautitaan yhdessä tekemisestä, toisessa voidaan uppoutua yksin puurtamiseen ja samalla myös tunteiden peittämiseen.

Kyse on pitkälle organisaation kulttuurista ja siitä, miten työpaikalla on totuttu asiat hoitamaan. Työpaikan oirehtiessa tai suorastaan sairastaessa yksittäisellä työntekijälläkään ei yleensä ole hyvä olla. Erityisen merkitsevää tämä on asiantuntijaorganisaatioissa.

Oire tai ”symptomi” on jo aika vahva ilmaus. Usein kyse on ns. heikoista signaaleista, joita pitää osata lukea. Signaalit voivat olla heijastumia ja erilaisia ilmauksia, ja hyvin usein ne myös ennakoivat jotakin.

Mistä sitten voi tunnistaa työyhteisön pahoinvointiin liittyviä viestimerkkejä, ennusmerkkejä tai oireilun asteita? Seuraavassa on muutamia esimerkkejä tyypillisimmistä hyvinvoinnin puuttumisen merkeistä ja pahoinvoinnin oireista organisaation sisällä.

Puuhastellaanko työpaikallasi? Perustehtävät (tai ydintehtävät, kuten niitä myös kutsutaan) saattavat hämärtyä tai suorastaan hukkaantua, Tämä ilmenee työyhteisössä mm. keskittymiskyvyttömyytenä, päämäärättömänä vaelteluna ja eriasteisena puuhasteluna.

Henkilöstöllä voi myös näyttää olevan todella kova kiire – joka sitten saattaakin paljastua lähinnä ”näköiskiireeksi” tai ilmikiireeksi. Eli vauhtia tosin on, mutta suuri osa juoksusta on päällekkäistä työtä jonkun toisen kanssa tai varmistelua. Joskus se on lähes turhanaikaista ”haahuilua”, huseeraamista tms.

Todellisuudessa kukaan ei lopulta tuollaisessa tilanteessa enää tiedä, mitä tehdään, miksi tehdään ja ketä varten tehdään se, mitä tehdään. Aikaa uhrataan paljon esimerkiksi hallinnollisiin tehtäviin ja määräysten kirjalliseen noudattamiseen, koska ydintehtävään ei osata tai haluta pureutua.

Onko asiakas oikeasti kuningas? Englantilainen sanonta lausuu ”Customer is the King”. Eli asiakas on kuningas, mutta miten on, jos ydintehtävät sumenevat, työn ilo väljähtyy tai onnistumisesta koituva hyvänolon tunne haihtuu pois?

Onko asiakas edelleen ”kunkku”, jos aletaan oireilla? Valitettavan usein ei – harvoin prinssi tai edes herttua! Perustehtävän häiriintyminen tai katoaminen ilmentyy pahimmillaan usein suoranaisena asiakaskielteisyytenä tai jopa vihamielisyytenä. Hämärtyneen perustehtävän kytkeytyessä asiakkaisiin heitä aletaan vihata tai pelätä, koska ei oikein tiedetä, kuinka heidän kanssaan tulisi toimia.

Kielteinen, hylkäävä tai torjuva käyttäytyminen leviää monesti työyhteisössä kuin flunssa. Eikä aikaakaan, kun monet alkavat jo todeta, miten ”töissä olisi ihan mukavaa”, jos asiakkaita ei vain olisi häiritsemässä..!

Tätähän ei tarvitse ääneen edes lausua. Valitettavasti ilmapiiri on usein myös asiakkaan aistittavissa eikä täten anna organisaatiosta kovin hyvää kuvaa.

Asiantuntijaorganisaatiot kangertelevat. Yksi syy moninkertaiseen tai epäselvään työhön on myös nykyisten asiantuntijaorganisaatioiden tapa antaa ihmisille virka- ja ammatinnimiä tai titteleitä ilman todellista toimivaltaa (kuten budjettia ja toimintasuunnitelmaa).

Asiantuntijavastaaville annetaan usein erittäin paljon haasteita, muttei mandaattia tai valtuutusta johtaa muiden työntekoa tai edes vaikuttaa siihen. Heillä on usein vaativia tavoitteita, muttei välttämättä yhteisön tukea niiden saavuttamiseen.

Ulkoisesti varmanoloiselta asiantuntijatyöyhteisöllä voi olla pallo pahasti hukassa. Tuloksena on uutteraa detaljiaskarointia tai loputonta viimeistelyä – sinänsä olemukseltaan ehkä enimmäkseen asiaa, mutta sisällöltään lähinnä muotoilua tai stilisointia, mikä ei tuota lisäarvoa.

Tehottomuus ja huono tuottavuus tarkoittavat useimmiten myös huonoa hyvinvointia. Ehkä se aina ei ole suoranaista pahoinvointia, mutta sen oireita kuitenkin; turhaumaa, väsähtämistä, tuskastumista tai työlästymistä.

 

*                    *                    *

 

Useimmissa edellä kuvatuissa tilanteissa vaaditaan jo jonkinasteista puuttumista, interventiota. Usein kuitenkin lykkäämme väliintuloa ikäviin asiantiloihin – sehän olisi ”sekaantumista”, ja ”kyllä aika parantaa” ja mitä selityksiä niitä onkaan.

Organisaatiossa näin ei ole. On vain yksi ”lääke” tai parannuskeino: puutu asiaan ja tee se nyt! Ajan myötä kipukynnys vain kasvaa.

Tämä oli ensimmäinen osa työyhteisön oirehtimisesta. Jatketaan ensi kerralla vielä oireiden ja merkkien läpikäyntiä ja mietitään myös näihin selvitys- ja kehitysmenetelmiä.

_MG_6182

Tervetuloa Practian uusituille kotisivuille, joilla toivomme Sinun viihtyvän. Tuotamme ja lisäämme artikkelikirjastoon jatkuvasti lisää materiaalia josta toivomme Sinulle olevan hyötyä. Etusivulta löytyvää blogia päivitämme myös säännöllisesti. Otathan yhteyttä jos uskot meidän voivan auttaa sinua tai yritystäsi. Toki kuulemme erittäin mielellämme myös mielipiteesi uusituista sivuistamme.
- Antti

Yhteystiedot

0500 369 103

antti.suvanto(at)practia.fi

Postiosoite
Kalevankatu 4 IV krs
40100 Jyväskylä

Käyntiosoite
Pohjoinen Hesperiankatu 37 A
00100 Helsinki

AAA, Korkein luottoluokitus 2011