• 1
  • 2
  • 3
%%s
%%s
%%s

Aktiivinen rentoutusharjoitus

Harjoituksen tavoitteena on lisätä kehotietoisuutta sekä oppia aistimaan, milloin lihas todella on jännittynyt ja milloin rentoutunut. Harjoitus lievittää esimerkiksi ahdistuneisuutta ja kiputiloja. Halutessasi voit käyttää taustalla rauhoittavaa musiikkia, kunhan varmistat, ettei musiikki sisällä sanoja ja että se kestää koko harjoituksen ajan. Klassinen musiikki, erityisesti barokin ajan musiikki kuten Bach, sopii mainiosti. Jos palelet herkästi, ota päällesi kevyt peitto.

  • Ota hyvä alkuasento: asetu makuulle tai mukavaan nojatuoliin. Sulje silmäsi ja keskity hetken aikaa ainoastaan hengitykseesi. Hengitä nenän kautta syvään niin, että keuhkosi täyttyvät kokonaan ilmasta. Tunnet, miten rintakehäsi laajenee. Puhalla sitten ilma suun kautta ulos. Toista sisään- ja uloshengitys muutaman kerran.
  • Ala sitten aktiivisesti jännittää ja rentouttaa kehosi lihaksia. Pyri jännittämään vain niitä lihaksia, joita liikkeen tuottaminen edellyttää. Toista jokainen kohta muutaman kerran. Huomaa ero jännittyneen ja rentoutuneen tunteen välillä!
    • Kipristä varpaat – rentouta
    • Jännitä reisilihaksia vetämällä jalat koukkuun – rentouta
    • Jännitä pakaralihaksia puristamalla pakarat yhteen – rentouta
    • Paina ristiselkä alustaa kohti – rentouta
    • Purista kädet tiukasti nyrkkiin – rentouta
    • Vie kädet kohti kattoa ja venytä pitkälle – rentouta
    • Purista lapaluita toisiaan kohti – rentouta
    • Paina leukaa rintaa kohti nostamatta päätä alustasta – rentouta
    • Paina takaraivo alustaan – rentouta
    • Jännitä kasvojesi lihakset: purista silmät ja huulet tiukasti kiinni, rypistä otsa – rentouta
  • Nyt voit nautiskella rennosta olosta! Hengitä tasaisesti ja rauhallisesti, anna vatsan ja rintakehän liikkua.
  • Kun tunnet rentoutuneesi tarpeeksi, avaa hiljalleen silmäsi ja virkistä itseäsi venyttelemällä rentoja lihaksiasi. Rentoutuksen seurauksena saatat nukahtaa, varmistu tällöin heräämisestä laittamalla esimerkiksi kännykän hälytys soimaan.

HUOM! Tätä harjoitusta ei saa tehdä autoa ajaessa eikä tarkkuutta vaativia tehtäviä toteuttaessa!

_MG_6182

Tervetuloa Practian uusituille kotisivuille, joilla toivomme Sinun viihtyvän. Tuotamme ja lisäämme artikkelikirjastoon jatkuvasti lisää materiaalia josta toivomme Sinulle olevan hyötyä. Etusivulta löytyvää blogia päivitämme myös säännöllisesti. Otathan yhteyttä jos uskot meidän voivan auttaa sinua tai yritystäsi. Toki kuulemme erittäin mielellämme myös mielipiteesi uusituista sivuistamme.
- Antti

Yhteystiedot

0500 369 103

antti.suvanto(at)practia.fi

Postiosoite
Kalevankatu 4 IV krs
40100 Jyväskylä

Käyntiosoite
Pohjoinen Hesperiankatu 37 A
00100 Helsinki

AAA, Korkein luottoluokitus 2011